מאמר: האם התנהגות פנחס ראויה?

מעבר לפן הטכני של עבודת המקדש, הכהונה היא בראש ובראשונה המודל הרוחני והמוסרי שתפקידו להורות וללמד את עם ישראל את דרכי היהדות האמיתית.

זאת אומרת שאופי הכהונה מלמד אותנו מה הם הערכים שעלינו לשאוף אליהם.

לכן קשה להבין את בחירת פנחס כסמל ומודל לחיקוי עבור עם ישראל אחרי שאופיו ודרכו סותרים את אלה שכבר נבחרו במינוי אהרון כמקור לכהונה.

אכן, דרכו של אהרון היא לרדוף לאחר השלום, לאהוב את הבריות, לקבל את כולם ואפילו לוותר על האמת בשביל השלום.

פנחס הולך בדרך הפוכה, בנויה על מידת הדין בלי חמלה ורחמים המוכן לתקוף נשיא בישראל שהלך לפני כולם עם אישה לא יהודיה.

מעשה שלפי ערכי המוסר של הדור הזה נחשב כטירוף, קיצוניות, ברבריות, פנאטיות ובעיקר סותר את כל ערכי השלום ואהבת הבריות.

אז מה הוא המודל לחיקוי? חסד או דין?

התשובה היא פשוטה: האמת היא תמיד הנקודה המרכזית המחברת בין הקצוות וההפכים.

האמת היא החכמה העמוקה שמלמדת אותנו מתי להתנהג בחסד ומתי בדין, מתי לקרב ומתי להרחיק, מתי לפשוט יד לשלום ומתי לתקוף ולצאת למלחמה.

השקר הוא בדיוק ההיפך: לדבר שלום עם מי שפנימיות רצונו הוא להשמיד אותך או להתאכזר על מי שהוא מבני עמך.

השקר הוא להיות אהרון בזמן ובמקום שחייבים להיות פנחס ולהיות פנחס כשחייבים להיות אהרון.

המודל לחיקוי האמיתי הוא החיבור החכם בין שני ההפכים.

דוגמא כזאת נעלמה כבר לפני אלפי שנים וזה סוד הגלות.

אין בעולם וגם בתוך עמנו היום מי שיוכל ללמד אותנו את החכמה העמוקה הזאת.

וזאת הסיבה שהעולם הולך לאיבוד.

הפיתרון הוא לא דת ולא פוליטיקה, לא ימין ולא שמאל, לא חרדים, לא דתיים ולא רפורמים.

הפיתרון הוא אחד: לחפש בכל כוחותינו את האיזון הנכון בין כל הכוחות ההפוכים שהם חלק בלתי נפרד ממהות עמנו.

אולי נתחיל בזה שנפסיק להגדיר את עצמנו כימני, שמאלני, חרדי, דתי, רפורמי, חילוני, ספרדי או אשכנזי.

אולי נחזור להיות יהודי?

כן! יהודים ללא שום הגדרה אחרת.

ואז נדע את ההבדל בין העיקר והטפל.

הרב חיים דינוביץ

 

(Visited 29 times, 1 visits today)

About The Author

You might be interested in

LEAVE YOUR COMMENT

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *